Hírek

Takarék Csoport: az MFB Pontok működése beváltotta a szerepét

2016 májusában indult el az uniós visszatérítendő pénzügyi források közvetítésére kialakított MFB Pontok hálózata. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) a pontokkal az uniós források gyors és hatékony kihelyezéséhez új értékesítési hálózatot hozott létre. Az ország egész területén folyamatosan létrejövő MFB Pontokon a természetes személyek, társasházak, lakásszövetkezetek, vállalkozások rendkívül kedvező feltételekkel juthatnak forrásokhoz. A Takarék Csoport 400-nál is több MFB Pontot üzemeltet: az elmúlt évek tapasztalatairól kérdeztük Forró Attilát, a Takarékbank értékesítési és hálózatirányítási igazgatóját.

Két és fél éve működnek Takarékszövetkezetekben MFB Pontok: hogy lehetne összefoglalni az elmúlt évek tapasztalatait?

Konzorciumunk 2016. év végére minden MFB Pontját megnyitotta, amelyből a Takarék Csoport által üzemeltetett MFB Pontok száma 419 db. Takarék Csoport szinten közel 2500 db a folyamatban lévő, de még nem folyósított ügyletek száma, 100 milliárd forint összegben. Az MFB Pontokon keresztül igényelhető termékek palettája - 2016. májusi nyitás óta - folyamatosan bővült, ezáltal az igényelhető projekt célok köre színesebb lett.

Számos új ügyféllel kerültünk kapcsolatba, akik a Takarék Csoportot választották vállalkozásuk számára, illetve magánszemélyként is pénzügyi partnernek, akár számlavezetési céllal, akár hiteligénylési céllal is. Az európai uniós hitelprogramokból Takarék Csoport szinten több mint 2600 db a folyamatban lévő, de még nem folyósított ügyletek száma, közel 104 milliárd forint összegben.

Mi a legfontosabb, amit az ott dolgozó kollégák tanultak ebből, és Önnek személy szerint mi a legnagyobb tapasztalás?

Az MFB Pontokon igényelhető termékek bővülésével a kollégák új folyamatokat, új termékeket, új ügyfeleket ismertek meg. Az MFB Ponton dolgozók az oktatásokon, a képzéseken új kollégákat ismerhettek meg. Például konzorciumi partnereink kollégái, az MFB Zrt. munkatársai.

Mit tapasztal a gyakorlatban: mennyire váltak be az MFB Pontok, mennyire teljesítik azt a célt, amit létrehozásukkor kitűztek?

A nyitás óta eltelt időszak bizonyítja, hogy az MFB Pontok működése beváltotta a szerepét, mivel olyan ügyfeleknek is lehetőségük van forráshoz jutni, akik egyébként a kereskedelmi bankok hitelezési gyakorlatából kiszorulnak, vagy pedig nehezen teljesíthető feltételekkel kaphatnak hitelt, mint például a kezdő vállalkozások.

Ezt támasztja alá, hogy a Takarék Csoportnál eddig összesen több, mint 2800 db ügylet esetében történt folyósítás, közel 84 milliárd forint összegben.


Mennyire más most az MFB Pontok működése, mennyiben változott, és mi a legfontosabb változás?

A 2016-os indulás óta a vállalkozók, illetve a lakosság megismerték az MFB Pontokat, tudatosult bennük, hogy a visszatérítendő támogatásokat rajtuk keresztül igényelhetik. Az elérhető termékek köre folyamatosan bővült, az új termékek fejlesztése az ügyféligények figyelembe vételével történt, a meglévő termékek szintén az ügyféligénynek megfelelve módosultak, ezáltal is egyszerűbbé és könnyebbé téve a forráshoz jutást.

Melyek a legkeresettebb termékek, termékcsoportok az MFB Pontokban? Ezekben volt változás az elmúlt években?

Önálló termékek körében a legnépszerűbb a mikro, kis- és középvállalkozások versenyképességének növelése, ahol 860 db ügylet esetében már a folyósítás is megtörtént közel 50 milliárd forint összegben.

Kombinált termékek körében a mikro-, kis- és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása volt a legkeresettebb, 326 ügylet esetében történt a folyósítás több, mint 10 milliárd forint összegben.

Az MFB Pontokban a vállalkozások és magánszemélyek rendkívül kedvező feltételekkel juthatnak forrásokhoz: mire használják ezeket a forrásokat a vállalkozók, hogyan segítik ezek a források a hazai vállalkozások fejlődését, versenyképességét?

Az MFB Pontokon elérhető hitel-és vissza nem térítendő forrással kombinált hiteltermékek öt tematikus területet érintenek: a kutatás- fejlesztés és az innováció megerősítését; a mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességének növelését; a foglalkoztatást és a munkavállalói mobilitás ösztönzését; az infokommunikációs technológiához való hozzáférés elősegítését és e-technológiák használatának, minőségének fokozását; valamint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérést minden ágazatban.

Az MFB Pontokon elérhető programok segítik az igénylőket (vállalkozókat és lakosságot egyaránt) a piachoz képest kedvező, alacsony kamattal (0%-1%-2%) forráshoz jutni.


Mennyire keresik az MFB Pontok termékeit a magánszemélyek? Náluk melyek a legkeresettebb szolgáltatások? Mennyire szükséges edukálni őket?

A lakossági/társasházi ügyfelek számára elérhető termék a lakossági energetikai hitelprogram, melynek forrása felhasználható lakóépületek energiahatékonyságának, és megújuló energiaforrás alkalmazásának növelését célzó beruházásokra. Tapasztalatok alapján a fő beruházási célok: fűtési rendszerek korszerűsítése, szigetelés, nyílászárók cseréje, valamint megújuló energiaforrások kiépítése, vagyis napelemek, napkollektorok, hőszivattyúk, vagy korszerű faelgázosító berendezések beépítése.

Lakossági termékek (GINOP és VEKOP) esetében 1320 db ügylet folyósítása közel 3 milliárd forint összegben történt.

Várhatóak új termékek az MFB Pontokban a következő hónapokban?

Idén nem várható új termékek bevezetése. A közelmúltban (2018. szeptember) két új termék igénylése vált lehetővé az MFB Pontokon keresztül.

Az egyik a Digitális Jólét Pénzügyi program. A hitelprogram célja, hogy kedvezményes finanszírozást nyújtson olyan innovatív vállalkozásoknak, amelyek a versenyképességüket erősítő, a Digitális Jólét Program (DJP) stratégiai célkitűzésihez illeszkedő digitális fejlesztéseikhez keresnek forrást.

A másik a KKV Technológiai korszerűsítési program. Ennek a hitelprogram a célja a mikro-, kis- és középvállalkozások technológiai korszerűsítése, illetve a korszerű termék- és szolgáltatásfejlesztési képességének megteremtése, bővítésének támogatása. Olyan KKV-kat céloz meg a program, amelyek egyáltalán nem, vagy nem megfelelő mértékében jutnak külső finanszírozáshoz. A támogatott beruházásnak olyan fejlesztést kell eredményeznie, ami javítja a technológiai felkészültséget. A hitelprogram célja a mikro-, kis- és középvállalkozások olyan beruházásainak a támogatása, amelyek pénzügyi szempontból életképesek, jövedelemtermelők.

(x)